כבר עברת את ההריון, אפילו שלב החיתולים מאחורייך, את מסיבת חנוכה בגן ואת העליה לכיתה א'. מסיבות סידור וחומש כבר הסתיימו ואת כבר באולפנה, וכאילו לא להאמין איך שהשנים עוברות... ויום אחד היא מתייצבת בבית עם בחור חייכן, קצת מתבייש, מאחוריה – ואמא- אבא תכירו.. בשעה טובה הבת שלך או-טו-טו מתחתנת..

לא יאומן איך השנים אצות רצות.. ואת, שעוד זוכרת איך בחרת עם ארוסך את טבעת הנישואין – עומדת להיות בעוד חודשים ספורים אם הכלה.. מזל טוב!!

בחוץ אין ספור חיוכים אבל בפנים התחושות סוערות: מרגש, מלחיץ, הכל מתערבב, ארגונים, סידורים, הזמנות, מחותנים.. אין סוף של פרטים, ורגע קטן כדאי לעצור ולחשוב על דברים שרק את – כן, את, אמא – יכולה לעשות בשבילה..

 

רגע הנישואין הוא אחד הרגעים המשמעותיים והדרמטיים בחיים- מעבר בין חיים של לבד לחיים של יחד, מסה של הלכות חדשות בענייני הטהרה שהזוג הצעיר לא היה מודע אליהם קודם, וגם מעבר בין אסור למותר, בין חיים של מרחק בין המינים לחיים של קירבה ואינטימיות. המעבר בין העולמות מרגש ומסעיר אבל בל נשכח שפעמים רבות הוא גם מפחיד ומאיים ובעיקר – לא נודע.. וכאן התפקיד שלך, שלי, של כולנו כאמהות, להיות שם עבור הכלה שלנו, לתת לה יד על מנת לחצות את הגשר הזה בצורה בטוחה ורגועה.
אבל תשאלי, רגע, בשביל זה יש מדריכת כלה??????

 

אז נכון, בוודאי שמדריכת כלות טובה – היא צורך חיוני בשלב הזה של החיים, מדריכה שתזרום עם הכלה שבביתך, שתהיה קשובה, שתדע להתאים את עצמה לצורך המיוחד שלה, לנווט בעדינות בין התחומים, לגעת בזהירות בדברים הרגישים יותר בלי לוותר על הדברים החשובים..

 

אבל לא פחות חשוב – צריך אותך כאמא.. קודם כל בהכוונה למדריכה טובה וראויה, בבירור שאכן המדריכה עומדת לעסוק לא רק בפרטי הפרטים ההלכתיים אלא גם בליווי בנושאים העדינים יותר, ובמיוחד בהכנה טובה ומעמיקה לקראת חיי האישות. גם תוך כדי ההדרכה, כדאי להיות שם, עבור ביתך, פנויה וקשובה לשמוע: מה המדריכה אמרה, האם יש שאלות שעדיין מטרידות את הכלה הטריה, האם יש דברים שהיא היתה רוצה לשאול ונבוכה, אולי יש דברים שהיא זקוקה לעזרתך, אם בקניות מסוימות, בליווי והדרכה, בהיכרות עם המקווה ובכלל בתהיות סביב הטבילה..

 

אבל רגע קודם, בשביל שהשיח הזה יקרה צריך שייווצר מרחב; מרחב של שיח..
מה זה 'מרחב של שיח'? כהורים אנחנו רוצים שבבית שלנו הילדים ירגישו בנוח. יחושו ביטחון לשתף בדברים שמפריעים להם, להרגיש חופשי לבטא את רגשותיהם. גם בנושאים העדינים והצנועים יותר אנחנו רוצים שהם יחושו בנוח לשאול ולהביא לידי ביטוי את הדברים שמטרידים אותם. בל נשכח שכבר בגיל צעיר מטרידים את הילדים תכנים שקשורים בעניינים צנועים ואפילו מיניים, הם חשופים למידע שנמצא בעולם שסביבם, למכשירי מדיה שלא תמיד מסוננים בצורה הרמטית, לספרים שאינם בהכרח תואמים את גילם ולכן הם גם נחשפים למידע שלא תמיד היינו רוצים שיחשפו אליו בגיל צעיר. הדרך הטובה ביותר להגן עליהם היא להיות עבורם גורם מתווך. גם אם היינו רוצים לסנן לגמרי את המידע שסביבם – לא תמיד זה ביכולתנו, אבל אנחנו בהחלט יכולים להוות כתובת לשאלות ולתהיות, ולהוות גורם משמעותי בחינוך ובבניית זהות גם בסוגיות הצנועות והעדינות ביותר.

 

כאשר הילד מרגיש שבבית אפשר לדבר גם על דברים כאלה, הוא רואה בהורים כתובת ונוצר מרחב ביתי שבו ניתן לברר גם נושאים צנועים. מרחב כזה הוא משמעותי מאוד במיוחד בשלב של טרום חתונה. אם הילדה ראתה באמהּ כתובת לשאלות בגיל צעיר, אם האמא היתה גורם משמעותי, מלווה, מדריך ומנחה בתקופת טרום ההתבגרות וגם לאורך תהיות גיל ההתבגרות – סיכוי טוב שגם בתקופת טרום הנישואין – הכלה הצעירה תראה בה כתובת.

 

כאמא, זה החלום שלי. ומה החלום שלך????
והעיקר – שיהיה בשעה טובה!

אולי יעניין אותך גם..

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה

יועצת הלכה, מרכזת קורסי הדרכת כלות, מרצה ומנחת קבוצות, סדנאות והשתלמויות בנושאי חינוך בסוגיות צנועות, חינוך לחיי משפחה
שיתוף ב whatsapp
שתפו בוואטסאפ
שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב email
שלחו במייל
שיתוף ב print
הדפיסו

הישארו מחוברים

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ותהנו מעדכונים וחידושים מעת לעת

גלילה לראש העמוד